وبلاگ آموزشی و خبری در زمینه مباحث مختلف نگهداری و تعمیرات

قابل توجه دست اندرکاران امور نت در صنایع و مشاورین محترم نگهداری و تعمیرات :

تا به امروز دو مدل کلی برای پیاده سازی سیستم PM ارائه گردید است . مدل اول برای صنایع تازه تاسیس یا صنایع فاقد اطلاعات نت بهترین کاربرد را داشته و براساس نوع سازمان حاوی 16 الی 24 گام  میباشد. از نقاط ضعف این مدل طولانی بودن زمان مشاهده  نتایج بهبود در نت است .

مدل دوم برای سازمانهایی تجویز میشود که تمایل به بهبود وضعیت سازمان و کاهش توقفات در کوتاه مدت دارند. گامهای اجرایی در مدل دوم  عبارتند از :


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم بهمن 1390   توسط علی اکبر برزگر   | 

مدیریت محترم نگهداری و تعمیرات شرکت ... که از حجم بالای تعمیرات و تعویض قطعات نگران هستی ، آیا تاکنون از نزدیک ملاحظه نموده ای که تجهیزات شرکت چگونه مورد تمیزکاری قرار میگیرند؟

تجهیزات شرکت با هوای فشرده تمیزمیگردد ( البته تنها ظاهر تجهیزات) . یاتاقانها که پوشش نداشته و گردوخاک در این روش تمیزکاری به راحتی به داخلشان نفوذ کرده و باعث فرسایش زودهنگام میشود. بسیاری از قطعات مکانیکی که روغنکاری نیز میشوند گردو خاک را به خود جذب میکنند. سیلیس بعنوان عنصر اصلی خاک نقش اصلی در فرسایش قطعات دارد ...

از طرف دیگر خاک بعنوان یک عایق حرارتی از عوامل اصلی اتلاف انرژی و کاهش عمر تجهیزات بویژه در الکتروموتورها میباشد...

بیش از ۱۱ سال است که در کلاسهای آموزشی مختلف این موضوع را یادآور میشوم حتی تصاویر و فیلمهای مرتبط نیز نشان داده میشود ، اما تازمانی که تمیزکاری بعنوان پست ترین فعالیت نگهداری و تعمیرات شناخته میشود وضعیت تغییر نخواهد کرد...

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم مهر 1390   توسط علی اکبر برزگر   | 

استفاده از توصیه های سازندگان تجهیزات ، مرسوم ترین روش مورد استفاده در تدوین برنامه های نت میباشد. این روش در حال حاضر برای تدوین برنامه های نت در صنایع مختلف کشور استفاده میگردد.

 اگرچه این روش مورد تائید است اما محدودیتها و مشکلات این روش بشرح زیر است:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم مرداد 1390   توسط علی اکبر برزگر   | 

به اطلاع آندسته از عزيزاني كه در كارگاه نت پيشگيرانه (PM) ثبت نام نموده اند ميرساند كه برنامه استاندارد نگهداري و تعميرات پيشگيرانه براي تجهيزات مكانيكي و الكتريكي در اختيار اين عزيزان قرار خواهد گرفت.

استاندارد PM تجهيزات الكتريكي مربوط به سال 2005 و استاندارد PM تجهيزات مكانيكي مربوط به سال 2009 است كه توسط سازمان انرژي آمريكا تدوين گرديده و شامل شرح آيتمهاي پيشنهادي همراه با تناوب اجراي آنها ميباشد.   

لازم به ذكر است كه كارگاه تخصصي نت پيشگيرانه (PM) در تاريخ 6 و 7 ديماه سال جاري توسط مركز توسعه اطلاعات كاربردي برگزار خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 02188832899تماس حاصل فرمائيد. بروشور كارگاه را ميتوانيد از اينجا دانلود نمائيد.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم دی 1389   توسط علی اکبر برزگر   | 

با افزايش قيمت حاملهاي انرژي،اولويت اول صنايع مختلف كشور ، كاهش هزينه هاست و در اين ميان بيشترين توجه به مديريت صحيح مصرف انرژي در سازمان ميباشد.

تجربه صنايعي كه موفق به اجراي نت پيشگيرانه شده اند نشان ميدهد كه برنامه PM منجر به كاهش 60 درصدي فرسايش قطعات مكانيكي ميگردد. آنچه مسلم است اين موضوع به معني كاهش تعميرات اضطراري ، افزايش عمر مفيد تجهيزات و كاهش ميزان خريد قطعات يدكي خواهد بود و همه اين موارد كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات را بدنبال خواهد داشت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم دی 1389   توسط علی اکبر برزگر   | 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و نهم آبان 1389   توسط علی اکبر برزگر   | 

TBM مخفف عبارت Time Based  Maintenance است که به اجرای نت برپایه زمان اشاره دارد. برنامه ریزی فعالیتهای نت براساس TBM شامل دو گروه زیر میشود:  

 

1)     Calendar

انجام فعالیتهای نت براساس تقویم کاری شرکت ، بعنوان مثال انجام نت در تعطیلات فروردین و تابستان

 

2)     running time

انجام فعالیتهای نت براساس آخرین تاریخ انجام آنها

+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم خرداد 1389   توسط علی اکبر برزگر   | 

+ نوشته شده در  جمعه سی و یکم اردیبهشت 1389   توسط علی اکبر برزگر   | 

براساس استاندارد نگهداري و تعميرات (منتشر شده از سوي انجمن نت ژاپن- JIPM) ، برنامه PM از اجزاء زير تشكيل يافته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه دوم آذر 1388   توسط علی اکبر برزگر   | 

عنوان مقاله اصلی :  10 Simple Steps to Maximizing Tire Life
تالیف : John Funke

ترجمه : علی اکبر برزگر

 

مقدمه مترجم :

یکی از خوانندگان وبلاگ که در یک شرکت عمرانی فعالیت دارد ، تقاضای درج مطلبی در زمینه نگهداری از تایرهای ماشین آلات و افزایش عمر مفید آنها نمودند. خوشبختانه برای برآورده نمودن درخواست این دوست عزیز ، از گنجینه کاملی که در زمینه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات عمرانی دارم و در سال 85 به دنبال یک پروژه تحقیقاتی گردآوری کرده بودم ، مطلب مناسبی استخراج نمودم که تقدیم  این دوست عزیز و سایر علاقمندان می نمایم.

شاید روزی توانایی چاپ این مجموعه کم نظیر فراهم شد ، فعلا با مقدمه زیر به سراغ مقاله فوق الذکر می رویم.

براساس بررسی های به عمل آمده در 115 شرکت استفاده کننده از ماشین آلات عمرانی در کشور امریکا  ، مخارج مربوط به تایرها تقریبا به میزان  6درصد از هزینه های بکارگیری ماشین آلات مزبور میباشد.

دریک بررسی دیگر توسط شرکت  J.R. Simplot   ( که یک شرکت زراعی با دوازده هزار پرسنل و تعداد کثیری از ماشین آلات زراعی و عمرانی  میباشد) مشخص گردید که هزینه تایرهای مصرفی ماشین آلات به میزان 10درصد کل هزینه ها بوده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آذر 1387   توسط علی اکبر برزگر   | 

 

منبع : www.Reliabilityplant.com  

ترجمه : علی اکبر برزگر

 

اجرای فعالیتهای PM ، برای ادامه کار تجهیزات دارای اهمیت حیاتی بوده و حقیقتی انکار ناپذیر است . اما چه کسی باید تصمیم بگیرد که این فعالیتها در چه زمانهایی  اجرا شود؟

باید توسط تیم نت (به رهبری مدیر نگهداری و تعمیرات) تعیین گردد و یا توسط مدیر تولید و پرسنل گروه تولید ؟ شاید این سئوال عجیب بنظر برسد اما در بسیاری از کارخانجات این بخش تولید است که تعیین میکند چه وقت باید فعالیتهای PM انجام بگیرد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه چهاردهم مهر 1387   توسط علی اکبر برزگر   | 

 

  Five simple steps to aim and reach zero failure:

 

1.       Respect basic conditions: cleaning , lubrication ,tightening

2.        Respect using conditions

3.        Restore any damage : repair or get it repaired

4.        Improve poor designs  

5.       Prevent human failures : errors during operation , during repairs

 

 

   www.plant-maintenance.com

 

+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم اردیبهشت 1387   توسط علی اکبر برزگر   | 

 جدول زير به بيان منافع حاصل از اجراي سيستم نت برنامه ريزي شده براي بخشهاي مختلف كارخانه دارد. منبع جدول ، سايت NASA ميباشد.  

رديف

مزايا

توليد

خريد

نت

مهندسي

مالي

انبار

1

كاهش حجم تعميرات

×

 

×

 

 

 

2

كاهش توقفات

×

 

×

 

 

 

3

كاهش دفعات تعميرات

×

 

×

 

 

 

4

افزايش عمر مفيد تجهيزات

×

 

 

×

×

 

5

افزايش ايمني پرسنل

×

 

 

 

 

 

6

افزايش كيفيت محصول

×

 

 

 

 

 

7

كاهش اضافه كاري

 

 

×

 

×

 

8

افزايش قابليت دسترسي به تجهيزات

×

 

 

 

×

 

9

كاهش ميزان موجودي قطعات

 

×

 

 

×

×

10

بهبود ميزان دسترسي به اطلاعات براي مشخصات ماشينها 

 

 

 

×

 

 

11

كاهش هزينه نت (استفاده بهتر از نيروي انساني و اقلام مصرفي نت)

 

 

×

 

 

 

12

كاهش هزينه نت درهر واحد محصول

×

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه سیزدهم تیر 1386   توسط علی اکبر برزگر   | 

 تاکنون در منابع مختلف به تشریح تفاوتهای بین "نت اضطراری " و " نت برنامه ریزی شده " پرداخته شده است . جدول مشروحه زیر نوعی دیگر از این مقایسه بوده که در آن به  9 تفاوت اشاره شده است. مطالعه این مطلب که از  سایت www.AlliedReliability.com برداشت شده ، خالی از  لطف نیست .

ردیف

نت اضطراری

Breakdown Maintenance

نت  برنامه ریزی شده

Planned Maintenance

1

عیب یابی دیرهنگام توسط اپراتورها

عیب یابی زودهنگام بوسیله تکنسینهای متخصص نت با استفاده از ابزار CM

2

انتظار برای وقوع اتقاق

پیش بینی خرابیها قبل از اینکه اتفاق بیفتند. تشخیص مشکلاتی که  هنوز کوچکند و به آسانی قابل تعمیر هستند.

3

توقفات اضطراری (فوری) و توقف ماشین به میزان نامعین

توقفات برنامه ریزی شده جهت به حداقل رساندن میزان ازکارافتادگی

4

تامین سریع قطعات یدکی – صرفنظر از هزینه ها

برنامه ریزی و تامین قطعات در وضعیت بهینه

5

اضافه کاری تا زمان اتمام تعمیرات

کلیه نیازها برای مجریان نت فراهم شده تا فعالیتها در اولین زمان انجام پذیرد.

6

هزینه های بالا

هزینه های پایین

7

استرس زیاد

استرس کم

8

بالا بودن میزان ریسک ایمنی

پایین بودن ریسک ایمنی

9

انتقاد ، ناامیدی ، بی اعتمادی ،بدبینی و اتلاف

اطمینان ،سربلندی ،امنیت شغلی ، کار تیمی ، خوش بینی وپاداش

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1386   توسط علی اکبر برزگر   | 

شش تصور نادرست درباره PM

 

برداشتها و تصورات نادرستي كه پرسنل كارخانجات ( از سطوح مديريت تا اپراتور ماشين آلات ) درباره سيستم PM دارند ، آقاي Levitt را برآن داشته تا به نقد و بررسي برخي از اين برداشتها بپردازد. آنچه در ادامه ميخوانيد  ترجمه متن مقاله ايشان تحت عنوان

 "  Six misconceptions about PM" ميباشد:  

 

1-      PM فقط راهيست كه سعي دارد تا تعيين كند كه چه قطعه اي در چه زماني شكسته يا فرسوده خواهد شد ، آنچنانكه شما قادر باشيد قطعه را قبل از خرابي آن و توقف اضطراري ماشين تعويض نمائيد.

 

PM چيزي فراتر از يك برنامه جهت تعويض قطعات قبل از وقوع خرابي ميباشد. PM روشي جامع جهت تعيين بودجه نگهداري و تعميرات ، آناليز خرابيها ، كاهش ميزان مصرف اقلام و ... ميباشد.

 

2-      همه سيستمهاي PM مشابه هم ميباشند. شما ميتوانيد آنرا از يك كتابچه و يا براساس مدارك يك شركت ديگر كپي نموده و به مورد اجرا درآوريد.  

 

سيستمهاي PM ميبايست براساس نوع ماشين آلات شركت ، عمر كاركرد آنها ، سيستم توليد ، نوع سرويس ، ساعت كار ماشين آلات ، ميزان مهارت اپراتورها و بسياري فاكتورهاي ديگر مورد طراحي قرار گرفته و اجرا گردد. سيستم PM را نميتوان همانند كتاب آشپزي براساس يك الگوي موفق در شركت ديگر به مورد اجرا در آورد.

 

3-       فعاليتهاي PM بر كارهاي فعلي بخش نت اضافه گرديده و حجم كارهاي آنها را افزايش ميدهد . براين اساس نياز به اضافه كاري بوده و هزينه نيروي انساني و قطعات مصرفي نيز افزايش  خواهد يافت .

 

اجراي برنامه هاي PM باعث افزايش ميزان دسترسي و آماده بكار بودن ماشين آلات ، كاهش ميزان مصرف انرژي ، كاهش فعاليتهاي برنامه ريزي نشده و ... خواهد شد.فعاليتهاي PM تنها در ابتداي اجراي آن بر حجم كار مجريان نت خواهد افزود و در ادامه كار با منافعي كه حاصل ميگردد جبران سرمايه گذاري اوليه خواهد شد . با اجراي PM بسياري از فعاليتهاي سنگين بخش نت (كه ناشي از عدم سرويس و نگهداري بموقع  ماشين آلات ميباشد ) تبديل به فعاليتهاي سبك و ساده ميگردد.

 

4-       بكمك فرمهاي خوب و تشريح آنها براي مجريان نت ، پرسنل كم تجربه و مبتدي نيز قادر به اجراي فعاليتهاي PM خواهند بود.

 

پرسنل داراي مهارت كم در نت ميتوانند بكمك آموزش و فرمهاي مناسب تنها برخي از فعاليتهاي PM را بخوبي اجرا نمايند. فعاليتهاي نظافت ، آچاركشي و روغنكاري كه جزو فعاليتهاي پايه در نت ميباشند در زمره فعاليتهايي هستند كه با آموزش قابل اجرا ميباشند. اما آنچه مسلم است منافع انجام بازرسي و كنترل تجهيزات از دستان و چشمان باتجربه و ماهر حاصل ميگردد.

 

5-      PM شامل يك سري فعاليتها و فرمهاي بازرسي ميباشد كه در دوره هاي مشخص به مورد اجرا در مي آيد.

 

برنامه هاي نگهداري و تعميرات پيشگويانه (  CBM ) همچون ارتعاش سنجي ، حرارت سنجي و ... قسمتي از برنامه هاي PM ميباشد . در استراتژي نت پيشگويانه فعاليتهاي PM براساس شرايط كاركرد ماشين به مورد اجرا در مي آيد. بعنوان مثال نظافت و جرم گيري يك رادياتور زماني كه اختلاف فشار در دو سمت ورودي و خروجي سيال از يك حد معين بيشتر گردد به مورد اجرا در خواهد آمد و ...

 

6-           PM منجر به حذف توقفات اضطراري ماشين آلات خواهد شد .

 

PM   نميتواند كاري كند كه يك موتور 5hp كار يك موتور 10hp را انجام دهد. حتي با اجراي كامل برنامه ها و استفاده از تكنيكهاي نت پيشگويانه نيز ،  PM قادر نخواهد بود تا توقفات ناشي از استفاده نادرست از ماشين آلات را حذف نمايد. همچنين برخي از خرابيها (همچون خرابي قطعات الكترونيكي ماشين آلات ) قابل رديابي نبوده و اصولا برنامه خاصي در PM براي رديابي آنها وجود ندارد.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم آبان 1385   توسط علی اکبر برزگر   | 

 

زمان به رسمیت شناختن نگهداری و تعمیرات فرارسیده است

 اگر گزارشات روزانه تولید را در هر کارخانه بررسی نمائید ، با روزهایی مواجه خواهید شد که وضعیت تولید بسیار خوب بوده و میزان محصول تولید شده در حد بسیار مطلوبی قرار داشته است 0

 

آیا یک اتفاق خارق العاده رخ داده است ؟

اگر از پرسنل تولید بپرسید که چه اتفاقی افتاده خواهند گفت که در آن روز :

  • کمترین میزان توقف را داشته اند.
  • ماشین آلات خوب تنظیم شدند.
  • مواد بموقع تامین شده و از کیفیت مناسبی برخوردار بوده است .
  • کارگران بموقع سرکار خود حاضر شدند.
  • و ...

حال این سئوال مطرح میگردد که : 

آیا اگر اتفاقی یکبار بیافتد امکان وقوع مجدد آن وجود ندارد ؟  اگر یک اتفاق دوبار تکرار شود آیا نمیتواند همیشه تکرار گردد؟

اگر این سئوال را از مدیران و مسئولین شرکت بپرسید در جوابش خواهید شنید که : "بله ، اما ... "

و این اما بهانه هایست حاکی از اینکه " هرگز تلاش واقعی جهت دسترسی به شرایط مناسب و حفظ آن صورت نمی گیرد " 0

افزایش میزان تولید در خط مقدم اهداف شرکتها قرار دارد ، در این راه اولین موضوعی که قربانی میگردد ، فعالیتهای برنامه ریزی شده و پیشگیرانه نت در زمان کارکرد عادی ماشین آلات است 0

 

هزینه های PM

  آنچه مشخص است اجرای فعالیتهای نت هزینه هایی را به دنبال دارد که اگر برای بخواهیم هزینه های مذکور را در یک دوره زمانی خاص بر کل محصولات تولیدشده شرکت در همان دوره تقسیم نمائیم ، میزان تاثیر آن در هزینه تمام شده محصول در حد چند ریال خواهد بود 0  بسیاری از شرکتها در جهت حذف این هزینه ها از انجام فعالیتهای برنامه ریزی شده چشم پوشی نموده و یا آنرا به تاخیر میاندازند0

 

 نتیجه بسیار واضح است :

 چند ریال به ازای هر واحد محصول ذخیره خواهد شد اما چندصدهزار تومان به دلیل شکست اتفاقی یک قطعه ، توقف تولید و ضایع شدن مواد از دست خواهد رفت چون آن قطعه بموقع روانکاری و تنظیم نشده بود ... 

 

زمان به رسمیت شناختن نت فرارسیده است :

  در شرایط دنیای صنعتی امروز که شرکتها در جهت فروش بیشتر و یا حتی برای بقای خود تلاش می کنند ، زمان آن فرارسیده که نگهداری و تعمیرات بعنوان روشی استراتژیک در جهت بهینه نمودن هزینه ها و کاهش آن به رسمیت شناخته شود0

 

چگونه میتوان در زمینه نگهداری و تعمیرات به سطح کلاس جهانی دست یافت؟

متخصصین نگهداری و تعمیرات ، گامهای زیر را جهت دستیابی به سطح کلاس جهانی نت پیشنهاد می کنند :

 

گام اول : فراهم نمودن کلیه پیش نیازها

پیش نیازها عبارتند از :

  • ایجاد ساختار سازمانی متناسب با نیاز شرکت
  • برقراری سیستم های برنامه ریزی و کنترل فعالیتها
  • استفاده از  سیستمهای مدیریت اطلاعات (CMMS)
  • استفاده از تکنیکهای کنترل و اندازه گیری در جهت بهینه سازی و کنترل منابع نت (نیروی انسانی – مواد و تجهیزات )

 

گام دوم : کار گروهی

واحد نت به تنهایی قادر به انجام کارها نیست 0 پرسنل تولید و نت می بایست در انجام وظایف با یکدیگر سهیم گردند 0 عادت به کار گروهی شرط لازمه موفقیت در نت میباشد0

 

گام سوم : انجام فعالیتهای نت قبل از وقوع خرابی اضطراری

در این گام هدف نت ، دستیابی به صفر درصد خرابی اضطراری ( Zero Breakdown ) بوده که این موضع با استفاده از تکنیکهای TPM- RCM و PMO دست یافتنی میباشد0

 

 

+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم اردیبهشت 1385   توسط علی اکبر برزگر   | 

 

  

(Fix it before it breaks)

 

Maintain based upon calendar or running time

 

    " نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه عبارتست از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمانبندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز برطبق برنامه تنظیمی با هدف جلوگیری از فرسایش غیر عادی اجزا ماشین و کاهش توقفات اضطراری ماشین آلات . "  نت پیشگیرانه براساس تناوب اجرای فعالیتها برنامه ریزی و اجرا گردیده و به همین دلیل  عبارت Time Based Maintenance  نیز به این دسته از فعالیتها اطلاق میگردد 0

فعالیتهای نت پیشگیرانه :

  • جلوگیری از فرسایش غیرعادی اجزاء ماشین :  نظافت ، آچارکشی و روانسازی ( روغنکاری و گریسکاری )
  • کاهش توقفات اضطراری : تعمیر و تعویض های دور ه ای طبق برنامه زمانی از پیش تعیین شده

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم تیر 1384   توسط علی اکبر برزگر   |